
OVER HET SEMINAR
De CFO ontwikkelt zich tot een CVO, een Chief Value Officer, en moet de kunst van het verhalen vertellen onder de knie krijgen.
Ooit vervulde de CFO vooral een rol achter de coulissen, als bewaker van informatie en als financieel geweten. Nu beklimt de CFO ook zelf het toneel en laat zich zien als een bevlogen aanjager van verandering. Want het gaat er niet langer om ‘de dingen goed te doen’, het gaat er (vooral) om ‘de goede dingen te doen’.
Wie succesvol wil zijn moet relevant zijn voor klanten. Dat was honderd jaar geleden het geval en zal altijd het geval zijn. Wie vanuit dat perspectief kijkt naar alle veranderingen – en de bijbehorende nieuwe technologische mogelijkheden – begrijpt opeens een stuk beter wat deze veranderingen betekenen voor strategie en bedrijfsvoering. Dat perspectief creëert ook rust en maakt het mogelijk de juiste focus aan te brengen te midden van alle complexiteit en volatiliteit. Bestuurders lopen dan niet het risico hijgerig achter een stroom nieuwe concepten aan te lopen. Immers, als ze consequent redeneren vanuit relevantie weten ze welke concepten ze aan zichzelf voorbij kunnen laten gaan en welke juist essentieel zijn om de relevantie te behouden.
In de praktijk wordt steeds duidelijker dat CFO’s een sleutelpositie hebben bij relevantie. Relevantie is en blijft de basis voor succes. De rol voor de CFO ligt dan op het terrein van 'growing value', 'optimizing value' en 'protecting value'.
De rol van de CFO is dus sterk aan het veranderen en de F van finance wordt een V van Value. Daarmee transformeert de Chief Financial Officer in een Chief Value Officer, die verantwoordelijk is voor groei, optimalisatie en bescherming van waarde. Het tempo en de daadkracht van een verandering wordt maar zelden bepaald door de (technische) mogelijkheden, maar om de energie en de overtuiging van mensen. De CFO moet daartoe de rol van changemaker omarmen.
De CFO die dat op overtuigende wijze weet te doen – en met eigen gedrag onderstreept – kan zijn teams inspireren om in de juiste modus te komen.
OVER DE SPREKER
Drs. Angélique Heemels RA ondersteunt de CFO bij de professionalisering van de finance functie en helpt deze toekomst bestendig te maken!
“CFO en de financiële functie ondergaan een ware transformatie. Van achteruit kijken naar vooruit kijken, in de rol van business advisor van de CEO. Hoe gebruik de digitale tools van nu en de toekomst, zoals robotica bij deze veranderende rol? Binnen EY noemen deze nieuwe rol Finance 4.0, en naast inhoudelijke know-how op dit gebied, is de menselijk touch minstens zo belangrijk!”
Hoe Angélique bijdraagt aan een ‘building a better working world’
Haar drijfveren zijn het werken met mensen, of dat nu collega’s of klanten zijn! Ze loopt niet binnen met een tas vol oplossingen, ze wil eerst de kern van iemands problemen begrijpen. Daardoor gaat ze samen met de klant het project aan, zij staan centraal!
Angelique heeft Economie gestuurd aan de universiteit van Tilburg en Accountancy aan Nyenrode Business Universiteit. Angelique is werkzaam bij EY sinds 1997, in eerste instantie als extern accountant en momenteel als trusted business advisor van haar cliënten. Tevens was Angelique Strategic Growth Markets Leader. Naast haar baan bij EY is Angelique honorair consul van Frankrijk.