Categorieën: Blog
B.M. Diepenbroek
Gepubliceerd op: 01.02.19

Ik B.V. en Personal branding

In het verleden heb ik al eens een blog geschreven over personal branding. Het onderwerp kwam weer scherp in mijn vizier met alle nieuwe ISA members van onze academies. Zij beginnen hier namelijk mee.

Where it begins:

De aftrap van ons membership is de sessie ‘Ik B.V.’. Het doel van die sessie is om op zoek te gaan naar wat jou uniek maakt. Wat drijft jou persoonlijk om te doen wat je doet? Waar haal jij energie uit? En waar mogen ze jou altijd voor bellen? De meeste mensen hebben het zo op papier staan… Totdat ze erop gechallenged worden. Dan blijkt het een generieke woordenbrij die ook op de meeste mensen om je heen van toepassing is.

In onze Management Reflectie, waarin we met professionals reflecteren, zien we dit ook vaak. Iemand is op zoek naar een volgende stap in zijn/haar carrière, maar wil daar meer onderbouwd richting aan geven. Met de gezochte antwoorden kan vervolgens aan personal branding gewerkt worden. Oftewel, vertel de buitenwereld wie je bent, wat je doet en waarom dat voor hen relevant is. De moeilijkste opdracht is dan altijd het persoonlijk profiel schrijven. Steevast mondt dat uit in een paar regels tekst die ook weer op een veelheid aan mensen van toepassing is. Terwijl het allemaal unieke individuen zijn. Ook dan blijkt dat het nog niet zo gemakkelijk is om jezelf als zodanig kort en bondig op papier te presenteren.

Wat maakt jou jou?

En daarmee zijn we terug bij ‘Ik B.V.’ en onze academies. Wat alle members (gecombineerd meer dan 140) gemeen hebben, is de ambitie om zichzelf te blijven ontwikkelen, om te sparren en spiegelen met vakgenoten en om dat te doen in de prettige omgeving van een warm netwerk. Om jezelf en daarmee ook anderen te kunnen ontwikkelen, moet je echter wel weten wie je bent. Waar je staat. Wat jou jou maakt.

We beginnen altijd met TMA (Talent Motivatie Analyse). Met deze wetenschappelijk onderbouwde methodiek brengen we in kaart welke unieke set drijfveren en talenten iemand bezit. Dit is namelijk een voorspeller van natuurlijk gedrag en van waar je energie van krijgt of waar je energie op verliest. Vervolgens zeggen de uitkomsten iets over hoe kansrijk het is om te investeren in de ontwikkeling van ruim 50 competenties. 

De uitkomsten van TMA en het challengen van elkaar leidt in de sessie ‘Ik B.V.’ tot een persoonlijke presentatie. Dit ben ik. Daar ben ik goed in. Daar moet je mij voor bellen. En dit maakt mij uniek en van toegevoegde waarde. Leuk voor je personal branding naar buiten, maar vooral ook waardevol voor jezelf om als basis te gebruiken voor je eigen ontwikkeling; binnen én buiten onze academies.

Personal branding 2.0

Ben je member van onze academies en wil je de stap personal branding naar een hoger plan tillen? Vraag dan Management Reflectie aan!
Ben je geen ISA member en wil je het graag worden? Neem contact met ons op!
Wil je los van onze academies met je personal branding aan de slag? Ben dan ook welkom om Management Reflectie te komen doen zodat je gerichtere keuzes gaat maken en jezelf daadkrachtiger kunt presenteren! 

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af