Categorieën: Blog
Bart M. Diepenbroek
Gepubliceerd op: 29.12.18

Goede voornemens zijn dán. Ik wil nú!

Rond de feestdagen zingt het weer rond over welke goede voornemens wie heeft. Welk doel stel jij je om per 1 januari na te gaan streven? Ik doe er niet aan en kreeg er zelfs bijna ruzie over.

Ik zit vol!
Wij hebben als samengesteld gezin met een bijzonder verhaal altijd een drukke (maar erg gezellige) kerst. Zo vierden wij kerstavond bij familie in Drenthe. Een Amerikaans feestje, dus iedereen had iets gemaakt. Uiteraard veel te veel en bovendien veel te lekker, dus teveel gegeten. En er was zóveel over dat er veel kliekjes mee naar huis gingen.

Eerste kerstdag gingen we brunchen met mijn familie in een restaurant. Er stond een prachtig buffet en ondanks dat ik me inhield, heb ik toch weer teveel gegeten. Voor de vorm hebben we ‘s middags nog een rondje gewandeld, maar dat kon niet voor voldoende verbranding zorgen. Het avondeten bestond grotendeels uit de kliekjes van de avond ervoor en dat was dusdanig veel dat ik me toch weer liet verleiden tot teveel eten. Ik had er ‘s avonds fysiek last van. En ook mentaal begon het te knagen.

Het besef...
Tweede kerstdag begon ik hardlopend. Ik was toe aan beweging. Die hele dagen zitten begonnen me ook op te breken dus tijd voor wat actie. Tijdens het hardlopen drong het tot me door dat ik tegen mijn eigen overtuigingen in, in de valkuil van goede voornemens was gevallen. Ik hield mezelf voor dat ik na de kerstdagen weer zou gaan matigen. En met die gedachte, kwam ook het besef dat dit klinkklare onzin was. Hoe kun je jezelf voor de gek houden? Ik had nú last van de overdaad, dus waarom wachten?

Nu moet je weten dat ik bijna 30 kilo ben afgevallen in de afgelopen 4 jaar. Geheel op eigen kracht. Dus met een bewust (en natuurlijk gezond) eetpatroon en met regelmatig en bewust sporten. Ik ben van kledingmaat XXL naar L gegaan en voel me er een stuk beter bij. Dat is niet knap; dat was hard nodig! Dat vasthouden is hard werken. En dat is wat me te binnen schoot tijdens het hardlopen: Ik heb ongelooflijk hard en streng gewerkt aan mijn lijf. Door het te doen. Niet door het uit te stellen en te zeggen dat ik het per morgen of wanneer dan ook zou gaan doen. En dus waarom per 1 januari weer terug in regime. Waarom niet per direct?!

Bijna ruzie
Op tweede kerstdag stond kerstdiner bij mijn schoonfamilie gepland. In de altijd fijne sfeer een heerlijk huisgemaakt kerstmaal in het vooruitzicht. Eenmaal thuisgekomen van het hardlopen vertelde ik mijn lief van mijn bewustwording. En ze werd bijna boos. Dat ik net op de dag dat we bij haar familie gingen eten, besloot om terug in regime te gaan! Ik legde uit dat ik uiteraard zou gaan genieten van de onweerstaanbare kookkunsten van haar moeder, maar dan met mate. Lekker eten hoeft niet gelijk te staan aan volstouwen. Ruzie gelukkig afgewend.

Gewoon doen
Een van de lessen die ik tijdens het afvallen leerde is dat je moet stoppen met eten als je verzadigd bent. Zo eet ik tijdens de lunch tegenwoordig nog maar twee boterhammen. Reacties uit de omgeving waren dat dit toch écht te weinig is voor zo’n grote vent als ik. Maar ik kom er de middag prima op door, dus waarom meer eten? Ik moet luisteren naar mijn lijf en als dat aangeeft dat het minder moet, dan doe ik minder. Afvallen in de zin van spieren opbouwen en tegelijk vet verliezen lukt alleen met hard trainen, goed en gezond eten en het gedisciplineerd vasthouden aan een consistent programma. En dat begint nú!

Be the change
Het maakt niet uit of jouw behoefte aan verandering fysiek, privé of zakelijk is. Doe het wanneer jij er aan toe bent of de omstandigheden klaarblijkelijk laten zien dat het moment van verandering daar is. Je hoeft tenslotte niet ziek te zijn om beter te worden. Ik wens iedereen een fantastisch 2019 met veel zelfregie en goede keuzes. En bel/mail ons gerust. Wij kunnen je (in ieder geval zakelijk) helpen met het bereiken van je doelen en te verbeteren.

Hartelijke groet,

Bart M. Diepenbroek

www.isagroup.nl

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af